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Ceremonial Kris

Dagger: 20th Century; Blade 18th Century

Indonesia/Malaysia

Steel, gold, silver, rubies, diamond, ivory.

Full Length: 67, 5 cm; Blade Length: 43, 5 cm

This notable ceremonial Kris reveals in all the applied techniques the virtuosity of the crafters.

It has a blade with a double edge in watered steel with a pamor, pattern, with inlayed gold threads and an extremely rare floral engraving with 11 luk, or waves. Its manufacture is attributed to the 18th century.

The hulu, hilt, later applied in the 20th century, represents the monkey-god Hanuman and is incrusted with rubies, one diamond and other gems cut in cabochon.

The pendok, scabbard, structurally made of silver, has a chiselled decoration in vegetal motifs interrupted by the application of three ivory plaques which are distributed throughout the central body and the buntut or tip. These are sculpted in high-relief with scenes from the Hindu epic Ramayana.

The ensemble is enriched with the incrusting of gems.

The wrangka, ship, of the scabbard with a Bali style format, is also made of Ivory and presents a similar kind of work. All the interpretation of its content is a part of one of the thematic text entries in this edition.

In Istanbul’s Military Museum there is a similar example, although of inferior quality, an offering from the Indonesian president to his Turkish counterpart.

Bibl.: Cameron Stone, 1999, p. 382-394

Some terminology i use:

Asal: where the BLADE is made or comes from
Umur: Age,again of the blade
Dapur: Outer shape name of the blade
Pamor: Nickle pattern design
Wranka: Ship either in fruitshape(Gayaman) or Shipshape(Ladrang)
Gandar: Wooden protector of the blade attached on the ship
Pendok: Metal sheath
Jejeran: Solo hilt
Deder: Yogyakarta hilt
Mendak: Ring between blade and hit; Malaysia: Pedongkok

Keris Bali

Asal: Bali Kingdoms
Umur:18-19th cent.
Dapur: Cherita Keprabon 11 luk
Ganja Wilut and Lotus gold inlay
Pamor: Kulit Semanka
Wranka: Kekandikan model in Ivory depicting scenes from Ramayana epos-Rama,the Golden Dwarf deer and Rahwana with Bonaspati as central figure
Pendok: Bunton in silver with Ivory panels depicting from top to
bottom:Vishnu on Garuda; Hanoman giving Sinta's ring to Rama;Boma mask.
Hilt: Buta Ngawasari in siver with Selut and cabochons inlaid No Wewer.
(Philip Hartemann)

KRIS DE CERIMÓNIA

Adaga: séc. XX; Lâmina: séc. XVIII

Indonésia/Malásia

Aço, ouro, prata, rubis, diamante , marfim

comp. total: 67,5 cm; comp. lâmina: 43,5 cm

Este notável Kris de Cerimónia, revela em todas as técnicas aplicadas na sua execução, o virtuosismo dos artífices.

Exibe uma lâmina de duplo gume, em aço damasquino com um pamor, padrão, contendo filamentos de ouro embutidos e um raríssimo gravado floral com 11 luk, ondas. A sua manufactura está atribuída ao século XVIII.

O hulu, punho, aplicado posteriormente no século XX, representa a figura do deus macaco Hanuman e está cravejado de rubis, um brilhante e outras gemas talhadas em cabochão.

O pendok, bainha, estruturalmente realizado em prata contém uma decoração cinzelada em relevo de motivos vegetalistas, interrompida, pela aplicação de três placas de marfim que se distribuiem pelo corpo central e pelo buntut ou ponteira. Estas, estão esculpidas em alto-relevo com cenas do épico Hindu Ramayana.

O conjunto é enriquecido com a incrustação de gemas.

A wrangka, nau, da bainha com um formato ao estilo do Bali, também é de marfim e apresenta igual tipo de trabalho. Toda a leitura do seu conteúdo, faz parte de uma das entradas de texto temático da presente edição.

No Museu Militar de Istambul existe um exemplar semelhante, embora de inferior qualidade, uma oferta do Presidente Indonésio ao seu congénere Turco.

Bibl.: Cameron Stone, 1999, p. 382-394

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