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in India

KATAR JAMADHAR, Dagger

17th century

Northern India

Steel, gold, wood, velvet

Full Length: 44, 5 cm; Blade Length: 30, 5 cm

The Katar, also known as Katah or Catar is a unique type of Indian dagger which can be distinguished from other types of daggers due to its hilt’s format. The hilt is made up of two parallel bars which extend from the back of the blade, joined together by two transversal bars creating an H shape. The blade is always triangular and with a double edge. It was used to pierce the chainmail of armours.

This piece is from the area of Sind/Lahore (now Pakistan), and known there as Garsoe Jamadar Katar. It has a blade decorated on both sides by chisel work in high-relief. On one side it has a representation of the goddess Kali and on the opposite side an image of the god Shiva.

The hilt has similar gold incrusted work, in a decoration which joins together several floral and vegetal motifs.

The original scabbard is made of wood and is lined with brown velvet with iron cut mountings at the mouth and tip. These mountings are profusely decorated with floral, foliage and bird motifs which are engraved and incrusted in gold “en suite”.

Previously from Rainer Daehnhardt’s collection.

Bibl.: Daehnhardt, 2005, p. 234, fig. 136; Cameron Stone, 1999, pp. 345-347, fig. 434/11; Tirri, 2004, p. 248, fig. 180

KATAR JAMADHAR, Adaga

séc. XVII

Índia do Norte

Aço, ouro, madeira e veludo

comp. total: 44, 5 cm; comp. lâmina: 30,5 cm

O Katar, também designado por Katah ou Catar, é um tipo único de adaga indiana que se distingue dos outros tipos de adagas, pelo modelo do punho. Este, é constituído por duas hastes paralelas que se estendem desde a parte de trás da lâmina, unidas por duas barras transversais, a formar visualmente um “H”. A lâmina é sempre de forma triangular e de duplo gume.

Era usado para furar as cotas de malha das armaduras.

Este exemplar é da região de Sind/Lahore (actual Paquistão), e alí conhecido por Garsoe Jamadar Katar. Exibe uma lâmina decorada, em ambos os lados, por um trabalho cinzelado, em alto-relevo. Num lado, tem uma representação da deusa Kali e no lado oposto, a figuração do deus Shiva.

O punho, possui igual trabalho de incrustados a ouro, numa decoração que conjuga diversos motivos florais e vegetalistas.

A bainha, de origem, é de madeira e está forrada a veludo castanho com aplicações recortadas em ferro na boca e na ponteira. Estas, encontram-se profusamente decoradas com motivos de flores, pássaros e folhagens, gravados e incrustados a ouro “en suite”.

Proveniente da colecção Rainer Daehnhardt.

Bibl.: Daehnhardt, 2005, p. 234, fig. 136; Cameron Stone, 1999, pp. 345-347, fig. 434/11; Tirri, 2004, p. 248, fig. 180

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